|
Planering för arbetsområdet problemlösning/mönster år 3
Vecka: 18-21 |
|
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet
problemlösning/taluppfattning:
Förmågor (syftesdelen): - Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder. - Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp. - Välja och använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter. Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet problemlösning/taluppfattning: I arbetsområdet problemlösning/taluppfattning ska du få: Lära dig: - Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. - Att använda matematiska begrepp som t.ex. fyrhörningar, trianglar, månghörningar, rektanglar, kvadrater, parallellogram och romb och se skillnader mellan dessa. - Att formulerar räknehändelser till de fyra räknesätten. - Om några enkla tal i bråkform. - Att lösa rutinuppgifter med obekanta tal. - Metoder för huvudräkning och skriftliga metoder. Utveckla din förmåga att: - Välja rätt strategi och metod för att lösa ett matematiskt problem. - Rimlighetsbedöma dina beräkningar och svar. - Kunna berätta om likheterna och olikheterna mellan de 4 räknesätten. |
|
Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms du utifrån hur du:
|
|
Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna.... Utgå från Elsa Beskow bilder och diskutera geometriska figurer i grupper om två. Ni kommer att få redovisa och visa varandra vad ni har kommit fram till. Digiloolek med geometriska figurer. Arbeta med tanketavlan i smågrupper (3 pers/tavla) och vi kommer att utgå ifrån uttryck som ex 24/8, inspirationsbild. Jag kommer att gå runt och lyssna på med olika fokus. Du kommer att få färdighetsträna på www.nomp.se Du kommer att få lära dig olika huvudräkningsstrategier så som t.ex. dubblor, nästan dubblor, generaliseringar (såsom 7+5 = 12 och att då 17+5 = 22 etc.) Du ska få undervisning i att bygga upp säkra tabellkunskaper. Vi ska arbeta med positionssystemet och använda oss av laborativt material. Så här beaktar vi att IKT integreras: Vi kommer att göra arbetsuppgifter via datorn. Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet: - genom att lära oss
begrepp som bl.a. fyrhörningar, trianglar, månghörningar, rektanglar, kvadrater, parallellogram och romb.
|
Från den här bloggen kan du följa klass 4B upp till de blir 9B, du kommer att få information om händelser under veckan, läxor etc.
onsdag 16 maj 2012
LPP matematik
Etiketter:
LPP
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar